• facebook
  • instagram
  • twitter

Sport jij te weinig? Zo kun je meer bewegen

Weet jij hoeveel je per week beweegt? De kans is groot dat het niet genoeg is. Uit een rapport van de Gezondheidsraad uit augustus van dit jaar blijkt namelijk dat Nederlanders nog altijd te weinig bewegen. Meer dan de helft van de Nederlanders voldoet niet aan de nieuwe richtlijn die de Gezondheidsraad adviseert. Volwassenen en ouderen moeten volgens deze nieuwe richtlijn minstens tweeënhalf uur per week matig of zwaar intensief bewegen. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad ook bot- en spierversterkende oefeningen en het voorkomen van veel stilzitten. Maar wat zijn dan de effecten van meer beweging? Als je voldoende beweegt, verklein je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit en daarnaast heeft de Gezondheidsraad aanwijzingen dat de kans op borst- en darmkanker wordt verkleind als je meer beweegt. Hoog tijd dus om uit je luie stoel te komen en te gaan sporten. Denk je dat je daar geen tijd of geld voor hebt? Geen probleem, hieronder worden vier manieren gegeven waarop jij meer kan gaan bewegen in je dagelijks leven.

Bewuster van A naar B
Ga jij met de auto naar je werk? Neem dan een keer de fiets of, als je werk te ver weg is, ga met het openbaar vervoer en ga fietsend of lopend naar de bushalte of het treinstation. Als je geen andere mogelijkheid hebt dan met de auto naar je werk, bijvoorbeeld omdat het niet te bereiken is met het openbaar vervoer, parkeer je auto dan wat verder van je werk. Zo moet je iets verder lopen en kom je aan wat extra beweging op een dag. En neem je normaal de lift of de roltrap? Dan moet je even luisteren naar het advies van oud-schaatser en sporttrainer Mark Tuitert: “Wij Nederlanders zijn gemaksdieren. Als het ons aangeboden wordt, gaan we gewoon met z’n allen op de roltrap staan. We moeten ons daar bewuster van worden en in zo’n situatie voor de trap kiezen”.

Beweging tijdens werkuren
Heb je een kantoorbaan? Dan zit je waarschijnlijk het grootste deel van de dag op een bureaustoel. En zitten is slecht voor je gezondheid, dat weten we inmiddels. Maar wist je ook dat wie acht uur per dag zit, veertig procent meer kans heeft om vroeg te overlijden? Zitten wordt daarom ook wel gezien als het nieuwe roken. Joy Diekmeijer, ergonoom bij Arbo Unie, komt met een aantal praktische tips waardoor je meer staat en loopt gedurende je werkdag. Loop bijvoorbeeld naar een collega toe als je een vraag hebt, in plaats van een e-mail te sturen of de telefoon te pakken. En blijf niet op je stoel zitten als je een telefoongesprek voert, maar ga aan de wandel. Als het gebouw waar je werkt meerdere verdiepingen heeft, kun je ook op een andere verdieping naar het toilet gaan. Verder lijkt het misschien egoïstisch om je eigen koffie te halen, maar het is gezonder om zelf te lopen dan wanneer anderen het voor je meenemen. Tot slot zijn vergaderingen vaak een lange zit, maar je kunt die lange zit voorkomen door ook een keer staand vergaderen.

Ga naar buiten
Ieder seizoen heeft zijn eigen charmes. Daar kun je van genieten terwijl je tegelijkertijd aan het bewegen bent. Is er net een laagje sneeuw gevallen? Ga naar buiten. Stormt het? Dan kun je ervoor kiezen om op de bank met een dekentje Netflix te kijken, maar je kunt ook je regenjas aantrekken en buiten gaan uitwaaien. Niet alleen in de herfst en winter is het lekker om naar buiten te gaan, ook de lente en zomer zijn geschikt voor wandelingen. Loop bijvoorbeeld op een zwoele zomeravond nog even een blokje om voordat je naar bed gaat. Ben je nog niet voldoende overtuigd? Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de natuur een positief effect heeft op je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Extra reden dus om onder je kleedje vandaan te komen en naar buiten te gaan.

Zoek een sportmaatje
Het is niet voor iedereen eenvoudig om de stap te zetten om meer te gaan bewegen. Het vergt motivatie om je leefstijl te veranderen en actiever te gaan leven. Uiteindelijk is het het beste als die motivatie uit jezelf komt, maar het kan helpen om ook motivatie buiten jezelf te zoeken, door samen met iemand anders te sporten. Samen bewegen is natuurlijk gezelliger dan alleen. Bovendien is het een stok achter de deur: als je met iemand hebt afgesproken, zit je er aan vast en kun je niet zomaar op de bank blijven liggen. En je kunt je successen delen. Iets wat je samen voor elkaar gekregen hebt, geeft meer voldoening omdat je dat succes met elkaar kunt delen.

Geef een reactie